PSSI Perspectives #20 - Proměna antivakcinačních hnutí v zástupce Kremlu
Kristína Šefčíková, / 7 Jun 2022
Na mediální scéně střední a východní Evropy působí tzv. „šedá zóna“, která se snaží ovlivnit veřejný názor a předvolební politické kampaně prostřednictvím jednostranné, někdy až extremistické, politické komunikace. Tato komunikace je často jen zdánlivě nezávislá nebo anonymní, ve skutečnosti ale využívá prostředky konspiračních teorií a ignoruje standardy etického žurnalismu.
Od mainstreamových médií se šedá mediální zóna ve většině případů odlišuje svou specifickou mediální strategií, která se pokouší maskovat nebo odstranit původní stranické zdroje obsahu šedé zóny. Stejně tak se odmítá spoléhat na tradiční mediální organizace za účelem manipulace nebo skrytí svého autorského a edičního původu a vlastnictví.
Mediální výzkum Prague Security Studies Institute (PSSI) se proto zaměřil na českou politickou komunikaci v rámci (před)volební kampaně mezi 1. zářím a 31. říjnem 2021. Cílem výzkumu bylo zmapovat a odhalit ekosystém české šedé mediální zóny, jeho roli v manipulativních kampaních, a později také ve válečné rétorice v roce 2022 po začátku ruské invaze na Ukrajinu.